Surat Izin Terbit


Entry ini merujuk kepada blog Mazelan Manan mengenai draft/format surat izin terbit yang dibuat oleh penulis skrip dan dialamatkan kepada penerbit/produksi.

Pada aku, surat ini penting untuk menunjukkan persetujuan antara tuan punya hasil karya dengan pihak penerbit untuk meneruskan proses penyiaran.

Walaubagaimanapun, bagaimana tahap perlaksaan penggunaan surat seperti ini di Malaysia, tidak pula aku ketahu - mandatory ataupun optional.

Sebagai panduan, berikut adalah draft surat izin terbit yang dimaksudkan..

Nama penulis skrip 
Alamat. 
no. telefon. 
Emel 


Kepada:

Nama syarikat penerbitan 
Alamat.

Tuan,
SURAT IZIN TERBIT UNTUK DRAMA........ (tajuk dan kategori drama. contoh, TELEMOVIE ALFATIHAH ataupun drama bersiri NIGINA (26 episod x 60 minit).
Dengan segala hormatnya merujuk kepada perkara di atas. 
Adalah saya, .......................... k/p:.................... penulis skrip drama.....................dengan ini membenarkan pihak tuan untuk menerbitkan drama saya untuk siaran ..........
(stesen tv mana). 
Untuk makluman, skrip ini adalah hasil karya asli saya dan sekiranya berlaku sebarang perkara berbangkit mengenai penerbitan drama ini, saya akan bertanggungjawab sepenuhnya. 
sekian, terima kasih. 

Tandatangan 
Nama 
Tarikh

0 comments:

Post a Comment