Pitching definition from Wikipedia |
- persembahan IDEA secara lisan ataupun visual oleh pihak A kepada beberapa pihak B untuk menarik perhatian dan meraih kontrak perjanjian penyiaran (terutamanya penyiaran drama atau tele-movie di televisyen)
- pihak A (team presenter) - penulis skrip, penulis lakon layar, pengarah, penerbit ataupun produksi
- pihak B (evaluation panel) - financier/investor, editor, eksekutif produksi, ketua penerbit mahupun agent, pelakon atau krew
- tempoh persembahan: 15-20 minit. Lebih dari itu, crap!
- assumption: proposal dan skrip telah dibekalkan (in advance) kepada pihak evaluation panel
Jika skrip dan proposal dibuat untuk dijadikan filem, proses pitching melibatkan; I think; writer dan produksi as people from produksi yang akan work on the fund (finding investor); and later establish the taskforce untuk hire-team, marketing, promotion, etc.
So, the real player in film/drama industry could be production house, tv, or investor - the business people with money. Meaning, kalau tiada proses pitching ni, tiada la business transaction. Really?
TEAM PRESENTER
- Team Presenter mesti
- good communicator sebab dealing dengan business people
- ada strong foundation knowledge tentang IDEA yang hendak dipersembahkan; and also, mentioning the hook
- sediakan beberapa maklumat tambah seperti laporan, news-clip, people behind the story, interviews, etc. - buat research anything related.
- hurai sinopsis skrip/cerita (secara lisan) kepada evaluation panel dalam 2-3 ayat saja - padat, ringkas dan jelas. Huraian lanjut (dalam 10 minit), perlu penuh minat dan yakin
- tahu dan fokus pada setiap perincian cerita - mula, tengah dan akhir, karaktor, plot, konflik - all inside out
- ada maklumat tentang latarbelakang hasil karya lain yang berkaitan termasuk untung rugi, rating, liputan media, etc.
- beretika, properly groomed (tampil formal) as it is really a business relationship in the making
- cuba "baca" reaksi evaluation panel
- Team Presenter tak sepatutnya
- confuse antara IDEA dengan TOPIK. Statement like, "...because we never done this before" is so lame.
- datang tanpa Plan B - contoh; alternative pelakon, pengarah, perubahan ending, dsb
TEAM EVALUATION PANEL
- mahukan GREAT idea yang layak disiarkan - they're looking for the hook!
- mahu LIHAT established structure keseluruhan cerita beralih dari plot A ke plot B, etc.
- in their mind, they will lontar soalan cepu mas, like..
- aku akan tengok cerita ni? (where's the commercial value?)
- apa beza idea kali ni? ataupun cerita yang lebih kurang, tapi ada sedikit twist? (..another lame story?)
- I want to see originality; bukannya variasi dari apa yang sedia ada sekarang ni (dealing with ego
- penulis skrip akan beri komitmen penuh (jika ada rombakan)?
- ready to improvise? ready to plan B? ataupun, what else do you have?
- akan discuss dengan banyak pihak - dari eksekutif ke pasukannya, development exec, editor, ketua produksi ke CEO. It will be a team decision.
IMPORTANT:
- this is a stage to see the presented IDEA to be accepted or rejected. Well, bad things happen. Improve, cuba lagi, dan lagi.
- curahkan minat semasa membuat presentation; put aside for awhile about the writing material
- find and learn the tricks - because someone say, "pitching is an art" - it's the idea behind the script and and how well it being presented
- pitching proses IS NOT about selling the idea, but it's about GETTING THE DOOR OPEN. So, kes curi curi idea ni, kira tak perlu diperbesarkan la kot...
0 comments:
Post a Comment