Where's and What's the Hook?

Definition of Hook from Wikipedia

To me, hook is like finding the X-factor. The idea yang dipersembahkan untuk mendapatkan perhatian untuk meneruskan penceritaan. "Kejam"nya dunia perfileman sehingga semua pihak - dari pembaca, penerbit, produksi, juga investor dan penonton - menuntut elemen ini dalam semua genre cerita untuk buat keputusan samada untuk terus melekat pada kerusi cinema atau terus beredar dan seterusnya mencari karya lain untuk dinilai. It is that powerful!

It's critical, and so be it. Writers need to work on it sebab business is no. 1 (so, make it commercial-friendly). Hard to believe that karya commercial untuk dinilai; dan karya seni untuk dihargai - is it? Really?

Technically, hook
  • fresh idea yang instantly make business people to read the script; and audience to watch
  • adalah selling point yang di cari oleh penerbit untuk jual filem
  • dirangka dalam skrip pada 5-10 minit pertama (m/s 1-30)
  • akan dinilai oleh evaluation panel semasa proses pitching - memikat hati investor lerrr..
  • after establish the hook, writer can move on dgn 1-page sinopsis, etc etc (as explain by wiki - see above)

Contoh
The hook is this FBI newbie, trying to prove herself, is catapulted into the underworld of psychopathic serial killers."Will Clarice succeed in interviewing the psychopathic Hannibal, bring home the information and avoid the danger?" 

Dua individu asing yang saling membenci (annoying) berbalas-balas email tanpa mengenali; dan kemudiannya jatuh cinta.

  • Filem Speed (Keanu Reeves, Sandra Bullock)
Ada bomb dalam bas bersama ramai penumpang. Jika bas bergerak perlahan at certain speed, bom akan meletup. OMG! What to do???

Lelaki yang dah buat pembedahan jantina tidak diterima kekasihnya; ingin kembali dan berkahwin dengan wanita. How to be a husband after the manhood gone already?

IMPORTANT! 
  • A great hook tak juga menjamin a great film
  • Hook is one of the element that can help dalam pembikinan skrip

My assumption.. to get the hook, I think, ask "..what if.." ataupun "..if only.." kot?  Or, tanya; what is the thing atau situasi yang membuatkan kita rasa tak selesa. This is the point of originality; meaning not stealing from others.

Jika mesti "curi" idea org lain jugak, improvise lerrr.. Tapi, kalau terjumpa audience yang, "...I'm not gonna pay for re-cycle movie!".....??? 

0 comments:

Post a Comment