Komposisi Skrip

Skrip dari filem Hannah and Her Sisters

Cara penulisan skrip terbahagi kepada berberapa bahagian/komposisi iaitu..

a) Heading ataupun Scene Heading

  • juga dipanggil/dikenali sebagai "Slug Line"
  • Merupakan pernyataan ataupun pengenalan kepada scene/babak
  • dikenalpasti apabila ada perkataan INT. ataupun EXT. 
  • contoh
INT. AIRPORT LOBBY - DAY

b) Action

  • Penerangan dan perincian scene/babak termasuk pergerakan character dan bunyi-bunyian.
  • contoh
The sounds of TYPING rise above all the rest as MAX sits at his computer writing his essay. He stops to sigh. Looks at what he's written. Reaches over to the mouse. Highlights it all. And erases it. 

c) Character
  • Nama watak
  • HURUF BESAR nama character bagai pertama kali diperkenalkan di dalam Action. Seterusnya ditulis seperti biasa.
  • contoh penulisan berkaitan charactor dalam Action
The limo pulls up to the curb. DAISY, an elderly woman sits in the car as MORGAN, the driver, steps out and opens the door for her. Daisy is dressed in evening-wear, ready for an Opera. 

  • nama watak ditulis pada bahagian tengah mukasurat. Ini adalah format standard. (Ada juga meletakkan pada bahagian kiri - aku tak setuju).   
  • contoh
DAISY
You've been a darling, Morgan. Here's 
twenty dollars.

d) Dialog

  • perkataan yang sepatutnya diucapkan oleh charactor.
  • ditulis pada baris bawah nama watak. Sekiranya watak memerlukan reaksi (lihat Parenthetical), jadi, dialog ditulis selepas Parenthetical  
  • contoh
DAISY
You've been a darling, Morgan. Here's 
twenty dollars.

e) Parenthetical

  • penerangan reaksi (yang logik) watak sebelum atau semasa berdialog 
  • charactor perlu menyampaikan maksud yang cuba disampaikan oleh penulis 
  • digunakan jika perlu sahaja kerana dikhuatiri akan mengganggu ego pelakon dan juga pengarah  
  • ia tidak sepatutnya digunakan di dalam Action  
  • ditulis pada baris bawah nama watak 
  • contoh
JULIE
(calmly)
I hate you. I hate you. I hate you. 


  • ada juga dinyatakan semasa berdialog. Contoh..
ROBERT 
I now know more about 
their affair than I remember 
about my marriage. 
(seriously) 
Francesca, the last thing 
I want to do is put you 
in any kind of situation that 
would... even though we know 
it's just -- I mean, it's nothing 
like that, but if anybody 
saw us or... 
(can't finish)

FRANCESCA 
(disappointed) 
I understand. 
(touched) 
That's very kind of you.

f) Transition
  • adalah command untuk mengakhiri scene/babak dan penunjuk aliran dari satu babak ke satu babak yang lain. 
  • kesesuaian penggunaan amat penting dalam membentuk perubahan character dan emosi. Meaning, CUT TO: tidak semestinya digunakan untuk setiap akhir babak 
  • terdapat pelbagai cara untuk "mengakhiri" yang melibatkan command yang berlainan. Ia bergantung kepada kreativiti penulis dan juga keperluan cerita/material. 
  • antara transition command lain termasuklah DISSOLVE TO:, MATCH CUT TO:, JUMP CUT TO:, WIPE TO: dan FADE TO:  
  • lokasi command terletak di hujung-kanan babak 
  • contoh 1
INT. DINING TABLE - EVENING

Malcolm stares down at the remains of a meal on the only place setting on the table.
CUT TO:


  • contoh 2
Vincent instantly moves the gun to his own head. ANOTHER

HORRIFIC BLAST SPIKES THE AIR. Vincent crumples onto thebathroom floor.

ANNA'S CHILLING SCREAMS FILL THEIR HOME.
DISSOLVE TO: 

g) Shot
  • merupakan keperluan kepada screenplay untuk mendapatkan camera shot/angle
  • penulisan pengenai pengambilan imej (to my understanding).
  • dibuat dalam lingkungan beberapa saat sehingga ke beberapa minit.
  • biasanya dipilih oleh pengarah; tapi penulis boleh guna huruf besar untuk mencadangkan camera-shot tertentu. 
  • penerangan mengenai dengan command INSERT, ANGLE ON, CLOSE ON 
  • this part, relevant pada Screenplay Writer. Aku rasa, penulis skrip tak berapa guna sebab kebebasan untuk mewujudkan visual/gambar adalah tanggungjawab screenplay dan juga pengarah. Apa yang penulis skrip boleh tekankan adalah penggunaan HURUF BESAR dalam menerangkan ACTION, suasana ataupun gambaran.  
  • Contoh
INT. MEETING ROOM - NIGHT - JACK'S IMAGINATION

CLOSE ON JACK as he CLAMPS his arms around Marla.

JACK
Marla, you liar, you big tourist. I
need this. Get out.


h) Page Number
  • menandakan mukasurat pada setiap muka pada atas-kanan (top-right) 

0 comments:

Post a Comment